مگ بلاگ

این نانوربات های تزریقی می توانند در داخل بدن انسان راه بروند

این نانوربات های تزریقی می توانند در داخل بدن انسان راه بروند

بر اساس یک نسخه جدید، محققان نانوربات هایی ساخته اند که می توانند با استفاده از یک سرنگ معمولی زیر پوستی تزریق شوند. نانوربات‌ها ربات‌هایی با عملکرد میکروسکوپی هستند که توانایی راه رفتن و مقاومت در برابر محیط‌های سخت را دارند. طول هر ربات 70 میکرون است که به اندازه عرض یک تار موی نازک انسان است و از یک ویفر کامپوزیت سیلیکونی 4 اینچی می توان یک میلیون عدد تولید کرد.

تکنیک های جدید نانوساخت توسط مارک میسکین و همکارانش در دانشگاه کرنل توسعه داده شد. این تحقیق در جلسه مارس انجمن فیزیکی آمریکا در هفته آینده ارائه خواهد شد. بر اساس یک انتشار از EurekAlertاین تیم سال‌ها را صرف توسعه یک فرآیند نانوساخت کرد که می‌تواند یک میلیون نانوربات را از یک ویفر سیلیکونی 4 اینچی تخصصی در مدت چند هفته تولید کند.

این میکرو ربات ها دارای چهار پایه هستند که از گرافن یا پلاتین و تیتانیوم تشکیل شده است. میسکین آنها را به عنوان “فوق العاده قوی” توصیف می کند که به نانوربات ها امکان می دهد بدنی با وزن حدود 8000 برابر بیشتر از هر پا را حمل کنند. همچنین، به گفته محققان، هر پا تنها 100 اتم ضخامت دارد و می تواند اجسام 1000 برابر ضخیم تر را حمل کند.

دستاورد اثبات مفهوم در اواخر سال 2017 اتفاق افتاد، اما کارشناسان به کار بر روی ایجاد آنها ادامه می دهند. تیم‌هایی هم در دانشگاه کرنل و هم دانشگاه پنسیلوانیا، جایی که میسکین اخیراً استادیار شده است، در حال توسعه نسخه‌های «هوشمند» این نانوربات‌ها هستند. نسخه های ارتقا یافته دارای کنترلر، سنسور و ساعت خواهند بود.

در این مرحله از فرآیند توسعه، نانوربات‌ها از انرژی خورشیدی استفاده می‌کنند، اما این منبع انرژی میزان عمق تزریق ربات‌ها به بافت را محدود می‌کند. در آینده، ربات‌های میکروسکوپی مانند ربات‌های میسکین و همکارانش ممکن است برای رساندن مستقیم دارو به آسیب‌ها یا تومورها استفاده شوند، اما نیاز به انرژی خورشیدی یک محدودیت بزرگ خواهد بود.

در جای خود، نانوربات‌های آینده ممکن است با استفاده از میدان‌های مغناطیسی یا امواج فراصوت انرژی بگیرند و این امکان را برای آنها فراهم می‌کند تا به عمق بدن انسان سفر کنند. میسکین در حالی که در مورد این فناوری صحبت می کرد، گفت: “وقتی بچه بودم، به یاد دارم که در یک میکروسکوپ نگاه می کردم و همه این چیزهای دیوانه کننده را می دیدم. اکنون ما در حال ساخت چیزهایی هستیم که در آن اندازه فعال هستند. ما فقط نداریم. برای تماشای این دنیا. شما در واقع می توانید در آن بازی کنید.”