مگ بلاگ

نحوه رفع مشکل تایپ نکردن صفحه کلید لپ تاپ

اگر صفحه‌کلیدی که کار نمی‌کند (یا عملکرد نامناسبی دارد) می‌تواند مشکل بزرگی باشد، اگر با رایانه‌تان به غیر از کلیک ماوس تعامل داشته باشید. نوشتن، کدنویسی، بازی، آهنگسازی، ویرایش یا حتی تعاملات ساده با رسانه های اجتماعی می تواند ناگهان به طور تصاعدی دشوارتر شود – یا کاملاً غیرممکن شود.

از برخی جهات، عملکرد نادرست صفحه کلید در لپ تاپ می تواند بدتر از مشکل مشابه با یک دسکتاپ باشد. در بیشتر موارد، صفحه کلید لپ‌تاپ با سخت‌افزار ترکیب می‌شود، که چیزی شبیه به تعویض صفحه کلید را بسیار پیچیده‌تر می‌کند.

خوشبختانه، مشکلات تایپ همیشه نتیجه خرابی های سخت افزاری نیست و لزوماً نیازی به راه حل های وقت گیر یا پرهزینه ندارد. مطمئناً ممکن است این اتفاق بیفتد و جایگزینی کامل صفحه کلید در لپ تاپ به دلیل تعبیه شدن آن در سخت افزار می تواند گران شود. به همین دلیل مهم است که ابتدا با بررسی ساده ترین (و رفع آسان) دلایل، احتمالات را محدود کنید. حتی ابتدایی‌ترین روش‌های عیب‌یابی ممکن است به سرعت همه چیز را درست کند.

دلایل ساده ای که نمی توانید تایپ کنید

چند توضیح ساده وجود دارد که چرا صفحه کلید لپ تاپ شما ممکن است تایپ نکند، و بررسی آنها فقط باید یک یا دو دقیقه طول بکشد.

  1. سعی کنید نشانگر ماوس را روی صفحه نمایش لپ تاپ حرکت دهید. اگر اصلا حرکت نکند، ممکن است کامپیوتر منجمد شده باشد، در این صورت باید آن را مجددا راه اندازی کنید.
  2. برخی از لپ تاپ ها دارای عملکرد قفل صفحه کلید هستند که ممکن است به طور تصادفی روشن یا روشن شده باشد. نحوه روشن یا خاموش شدن دقیق این ویژگی به مدل و سازنده لپ تاپ بستگی دارد، بنابراین راهنمای کاربر یا وب سایت رسمی را برای دستورالعمل ها بررسی کنید.
  3. اگر فیلد متنی خاصی را پر می کنید، قبل از شروع تایپ مطمئن شوید که آن را انتخاب کرده اید (همین مورد برای تلاش برای تایپ در یک برنامه خاص نیز صدق می کند). در غیر این صورت، تلاش‌های تایپ شما ممکن است به‌عنوان دستورات (یا انواع ورودی‌های دیگر) روی دسک‌تاپ، داخل یک برنامه دیگر یا در قسمت متن دیگری در جای دیگری از صفحه تفسیر شود.
  4. اگر به نظر می رسد مشکل مربوط به یک صفحه وب یا برنامه خاص است، به ترتیب سعی کنید صفحه را بازخوانی کنید یا برنامه را دوباره راه اندازی کنید.
  5. راه‌اندازی مجدد لپ‌تاپ گاهی اوقات می‌تواند هر گونه خطای نرم‌افزار یا درایور را که ممکن است باعث ایجاد مشکل شده باشد، برطرف کند.
  6. در مک، روی نماد Apple در گوشه سمت چپ بالای صفحه کلیک کنید و از منوی کشویی Restart را انتخاب کنید.
  7. در ویندوز 8، 10 یا 11 منوی استارت را باز کرده و Power را انتخاب کنید، سپس روی Restart کلیک کنید. در ویندوز 7 یا ویستا، منوی استارت را باز کنید و روی نماد فلش کوچک کلیک کنید، سپس Restart را انتخاب کنید.

اگر هیچ یک از این روش‌ها باعث نمی‌شود که صفحه کلید دوباره تایپ کند، وقت آن است که کاری را کمی بیشتر انجام دهید.

سیستم خود را برای به روز رسانی بررسی کنید

گاهی اوقات یک صفحه کلید اشتباه نتیجه نرم افزار قدیمی است، در این صورت باید کمی حفاری انجام دهید.

  1. به‌روزرسانی‌های نسخه برنامه‌هایی را که می‌خواهید تایپ کنید و همچنین سیستم عامل لپ‌تاپ خود را بررسی کنید.
  2. در مک، نماد Apple را در گوشه بالا سمت چپ انتخاب کنید و App Store را انتخاب کنید، سپس روی گزینه Updates در ستون سمت چپ پنجره کلیک کنید. اگر برنامه‌هایی به‌روزرسانی‌های موجود دارند، دانلود آن‌ها را شروع کنید.
  3. برای بررسی به‌روزرسانی‌های macOS، روی نماد Apple در گوشه سمت چپ بالا کلیک کنید و تنظیمات سیستم (یا تنظیمات برگزیده سیستم در macOS 12 و بالاتر) را انتخاب کنید. سپس روی General کلیک کنید و Software Updates را انتخاب کنید.
  4. برای به روز رسانی برنامه های ویندوز، روی Start کلیک کنید و “Microsoft Store” را تایپ کنید تا فروشگاه Microsoft باز شود، سپس Get Updates را انتخاب کنید.
  5. در ویندوز 10، با کلیک روی دکمه Start و انتخاب تنظیمات، به روز رسانی را بررسی کنید، سپس Update & Security را انتخاب کنید و Windows Update را انتخاب کنید.
  6. در ویندوز 11 روی دکمه Start کلیک کنید و Settings را انتخاب کنید و سپس Windows Update را انتخاب کنید.
  7. کاربران ویندوز همچنین می توانند به روز رسانی درایور صفحه کلید را از طریق Device Manager بررسی کنند. Device Manager را باز کنید و روی نماد فلش صفحه کلیدها کلیک کنید، سپس روی ورودی صفحه کلید لپ تاپ راست کلیک کرده و Update Driver را انتخاب کنید.

اگر همه چیز به روز است اما مشکل همچنان ادامه دارد، وقت آن است که به تنظیمات خود نگاهی بیندازید.

غواصی در تنظیمات

این احتمال وجود دارد که در طول مسیر، چیدمان یا تنظیمات صفحه کلید شما تغییر کند و سیستم را گیج کند.

  1. در ویندوز 10، روی نماد صفحه کلید در گوشه سمت راست پایین صفحه کلیک کنید، سپس یک طرح بندی صفحه کلید جایگزین را از لیست انتخاب کنید.
  2. اگر نماد در نوار وظیفه ظاهر نشد، تنظیمات را باز کرده و Personalization را انتخاب کنید. نوار وظیفه را انتخاب کنید، نمادهای سیستم را روشن یا خاموش کنید، سپس نشانگر ورودی را تغییر دهید.
  3. اگر می‌خواهید یک طرح‌بندی صفحه‌کلید اضافه کنید، تنظیمات را باز کنید و زمان و زبان را انتخاب کنید، سپس زبان را انتخاب کنید و به سمت پایین به زبان‌های ترجیحی بروید.
  4. گزینه ها را انتخاب کنید، افزودن صفحه کلید را انتخاب کنید، سپس طرح بندی صفحه کلیدی را که می خواهید اضافه کنید انتخاب کنید.
  5. برای افزودن طرح‌بندی صفحه‌کلید جدید در ویندوز 11، روی Start کلیک کنید و تنظیمات را انتخاب کنید، سپس Time & Language را انتخاب کنید.
  6. Language & Region را انتخاب کنید، سپس روی نماد Plus (+) کلیک کنید تا یک طرح بندی جدید اضافه شود.
  7. در مک، روی نماد Apple در گوشه سمت راست بالا کلیک کنید و System Settings (یا System Preferences در macOS 12 و بالاتر) را انتخاب کنید، سپس به پایین به سمت پایین ستون سمت چپ بروید و صفحه کلید را انتخاب کنید.
  8. تنظیماتی مانند نرخ تکرار کلید یا تأخیر تا تکرار را تنظیم کنید تا ببینید آیا تفاوتی ایجاد می‌کند یا خیر.

بیشتر لپ‌تاپ‌های مدرن از صفحه‌کلید خارجی نیز پشتیبانی می‌کنند، بنابراین اگر تغییر تنظیمات کمکی نمی‌کند و صفحه‌کلید یدکی دارید، سعی کنید آن را وصل کنید (یا از طریق بلوتوث اگر بی‌سیم است) و از آن به عنوان یک راه‌حل موقت استفاده کنید.

وقتی شک دارید، تمیز کنید

به جز خرابی سخت‌افزاری که نیاز به تعویض یا تعمیرات رسمی دارد، مشکلات صفحه‌کلید شما ممکن است نتیجه تجمع بیش از حد کثیفی و زباله‌ها باشد. در این مورد، تمیز کردن صفحه کلید می تواند راه حلی باشد که به دنبال آن هستید.

  1. لپ تاپ را خاموش کنید و مطمئن شوید که به برق وصل نیست.
  2. با استفاده از یک برس کوچک و نرم (مانند یک قلم مو یا برس آرایشی استفاده نشده)، به آرامی کلیدها و فضاهای بین آنها را بکشید تا گرد و غبار و سایر کثیفی ها را از بین ببرید – مطمئن شوید که با جمع شدن زباله آن را تکان دهید تا به پایان نرسید. تا خاک بیشتری را به صفحه کلید برگرداند. از قرار دادن موهای خود در داخل و زیر کلیدها نیز نترسید.
  3. اگر یک قوطی هوای فشرده در دست دارید، از آن برای دمیدن در امتداد سطح صفحه کلید با الگوی “Z” استفاده کنید. مطمئن شوید که نازل را حداقل یک اینچ از صفحه کلید دور نگه دارید (آن را درست روی سطح یا در شکاف ها قرار ندهید).
  4. از یک پارچه تمیز (ترجیحاً میکروفیبر) برای پاک کردن سطح صفحه کلید استفاده کنید تا کثیفی ها و زباله های باقی مانده را جمع کنید. همچنین می توانید مقدار کمی ایزوپروپیل الکل 70 درصدی را به پارچه اضافه کنید تا صفحه کلید را ضد عفونی کنید یا لکه ها و سایر نقاط نامطلوب را از بین ببرید.

همچنین ممکن است بتوان با یک پیچ گوشتی کوچک (یا ابزاری مشابه) کلاهک های صفحه کلید لپ تاپ خود را به دقت جدا کرد و در این مرحله می توانید پشت کلاهک ها و عمیق تر داخل صفحه کلید را نیز تمیز کنید. با این حال، هنگام انجام این روش بسیار مراقب باشید، زیرا همه صفحه‌کلیدها به این شکل طراحی نشده‌اند (که در صورت تلاش و زور می‌تواند منجر به آسیب دائمی شود).


آیا طرح های تک خطی T-Mobile ارزش هزینه را دارند؟

آیا طرح های تک خطی T-Mobile ارزش هزینه را دارند؟

سطوح پس‌پرداخت T-Mobile، که همگی سرویس‌های پخش بسته‌ای را ارائه می‌کنند، بسیار گران هستند. با فرض اینکه تخفیف پرداخت خودکار 5 دلاری را دریافت می‌کنید، هزینه‌های خط ماهانه منهای مالیات و کارمزدها 50 دلار برای