مگ بلاگ

شش سیاره که طوفان های غیر قابل تصوری در مقایسه با زمین دارند

شش سیاره که طوفان های غیر قابل تصوری در مقایسه با زمین دارند

زحل دومین سیاره بزرگ منظومه شمسی است و به دلیل سیستم حلقه ای پیچیده و زیبایی این غول گازی، اغلب به عنوان جواهر تاج در نظر گرفته می شود. زحل (مانند مشتری) تقریباً 9 برابر پهن‌تر از زمین با قطر استوایی 74897 مایل، بسیار سریع می‌چرخد – یک روز را تنها در 10.7 ساعت به پایان می‌رساند. سرعت باد زحل نیز مانند مشتری فوق العاده است و در اتمسفر فوقانی به 1120 مایل در ساعت می رسد که بسیار سریعتر از سرعت صوت است.

سیستم‌های آب‌وهوای زحل شبیه مشتری هستند، اگر نه به اندازه‌ای خشن، با این غول گازی دارای نوارها، جریان‌های جت، طوفان‌ها و ضد طوفان‌های خاص خود هستند. همچنین دارای طوفان های بزرگ است که هر 20 تا 30 سال یکبار رخ می دهد و طوفان ها تأثیری چند صد ساله بر جو زحل دارند. گرداب قطبی شمالی زحل منظره ای قابل مشاهده است، یک شش ضلعی متقارن عظیم به عرض 20000 مایل. به گفته ناسا، تصور می شود که جریان جت شش وجهی ناشی از یک جریان جت مافوق صوت عمیق است که از همه طرف توسط طوفان های کوچکتر فشرده شده و به سمت بالا رانده می شود و شش ضلعی را تشکیل می دهد. بادهای مافوق صوت در عمق 5000 مایلی اتمسفر با سرعت 895 مایل در ساعت ادامه می‌یابند.

گفته می شود که چشم طوفان مرکزی در شش ضلعی زحل 50 برابر بزرگتر از بزرگترین چشم طوفانی است که روی زمین دیده شده است، در حالی که از بین طوفان های متعدد و ضد طوفان هایی که شش ضلعی را تشکیل می دهند، بزرگترین گرداب (در 2200 مایل) دو برابر است. اندازه بزرگترین طوفان روی زمین جدای از این، زحل همچنین دارای طوفان های رعد و برق عظیمی است که توسط ناسا به صورت تصویری و صوتی ثبت شده است. این سیاره دارای رکورد طولانی ترین طوفان رعد و برق ثبت شده در منظومه شمسی است که 334 روز طول می کشد، با رعد و برق هایی که 10000 برابر قوی تر از رعد و برق روی زمین است. دیگری در مجموع 267 روز به طول انجامید.

امتیاز شما به این نوشته چند است؟